Home

Wat?

Tarief

Werk

Lof

Test

Contact

Wie?

Publicité aux Pays-Bas

Franse reclame

English

Blog

Test Gregor Hakkenberg, Copywriter

Als je op google.nl zoekt met de termen 'freelance copy', 'SEO copywriter' of 'copy & concept', vind je Krek.nl regelmatig in de top10. Dat is niet zo gek, want ik heb erg mijn best gedaan om mijn site zó in te richten dat ik op deze termen goed scoor bij de zoekmachines. Een eerste vereiste van een internetsite is immers dat hij makkelijk gevonden wordt.

Staat je winkel sjiek te wezen aan de Klantisweg?
Je kunt nóg zo'n topproduct aanbieden via nóg zo'n mooi vormgegeven webstek... zonder zoekmachineoptimalisatie is jouw luxe site als een schitterende etalage in een doodlopend achterafstraatje. Verspilde moeite, want er komt gewoon nooit iemand langs. Tenzij je er natuurlijk fortuinen aan externe reclame tegenaan gooit en je naam en webadres er bij de mensen in hamert. Zondegeld, want met een goede website zijn veel van die externe investeringen overbodig.

Lelijk eendje
Neem nou www.krek.nl (sinds 1999). Een site van niks. Ziet er gedateerd uit, heeft niet eens een behoorlijk menu. Een onooglijke, rommelige santekraam met scheve stellages, deels vergeelde producten in een stoffige etalage. Maar... wél prima te vinden. En omdat het getoonde product goed genoeg en niet te duur is, levert de site ook de nodige handel op. Ik bedoel maar, je zit hier nu ook al een paar minuten te klikken en te lezen.

En nu?
Maar goed, klikken en lezen brengt geen brood op de plank. Er moet een volgende stap komen. Ik moet jou ervan overtuigen mij in te huren als tekstschrijver. Op zich zou het voldoende kunnen zijn als je eens op je gemak rondneust en enkele van
mijn teksten leest. Maar misschien ook ben je minder geïnteresseerd in wat ik voor anderen deed. Je wilt weten wat ik voor jou kan betekenen. Daarom stel ik voor dat we de proef op de som nemen.

Test Krek.!
Laten we beginnen met een test. Een eerste opdracht die ik voor je uitvoer op basis van een offerte met de afspraak 'no cure no pay'. Vind je het niks, dan gooi je mijn tekstvoorstel weg en laten we het daarbij. Kun je mijn tekst wél gebruiken, dan mag je zélf bepalen wat je er voor wilt betalen. Met deze manier van vrijblijvend kennismaken heb je niks te verliezen en maak je kans op een prima tekst plus een waardevolle relatie met een nieuwe leverancier van concepten en reclamecopy.

Deal?
Ga naar mijn speciale 'testsite'
Copytaria, registreer je als opdrachtgever en zoek de copywriter met de knorrende naam 'Aardvarken'. Dat ben ik. Maak me 'favoriet' en stuur me je opdracht via het Copytaria-systeem. Het is even een investering in tijd, maar dan maak je ook kennis met een totaal nieuwe, eerlijke manier van zaken doen, gebaseerd op wederzijds vertrouwen in plaats van puur winstbejag. Mooi hè? Zelf bedacht én uitgevoerd.

Ook van KREK.

Ik heb het hier voornamelijk over teksten voor internetsites en SEO (Search Engine Optimisation), omdat dat een werkterrein is waar ik me de laatste tijd erg in heb verdiept. Zo schreef ik een site naar de top 10 in de zoekresultaten bij de zoekterm Standpunten Verdonk. Als (pro)test. Verder maak ik me erg druk om de ranking van mijn hobby-site met Franse huizen te koop voor particulieren: Immogo. Die het overigens ook bij de Franse zoekmachines heel aardig doet.

Zoekmachineoptimalisatie is een kwestie van gericht schrijven, niet overdrijven en gefocust blijven (hmmm, daar zit een marketingartikel in: SEO volgens Krek. : De 3 IJven!). Maar al gaat het op deze pagina vooral over copywriting voor internet, er zijn natuurlijk legio andere soorten teksten.

Zo'n 20 jaar geleden begon ik bij het reclamebureau De Bussy, gespecialiseerd in arbeidsmarktcommunicatie. Al noemden we dat toen jobmarketing, omdat 'personeelswerving' lang niet ingewikkeld genoeg klonk. En nog steeds schrijf ik personeelsadvertenties, wervingsbrochures en andere recruitment-uitingen, onder meer voor het web. Met 2 decennia ervaring ben ik redelijk thuis in het HRM-jargon en de officiële functie-omschrijvingen.

Daarnaast doe ik nogal wat Direct Mail (maar niet de échte harde DM volgens Readers Digest, dat kan ik niet) en allerlei brochures.

Wat voor soort tekst ik ook schrijf, het komt er bijna altijd op neer om ingewikkelde zaken - of het nu gaat over incontinentiemateriaal,
slijtagepreventie of een nieuw belastingstelsel - zó uit te leggen dat ook een bejaardenverzorgster, graafmachinemachinist of freelance copywriter het begrijpt.

Enfin, het mag duidelijk zijn. Ik ben bijna overal voor in. Als ik iets niet kan of als het onderwerp me niet ligt, zeg ik het eerlijk. En anders ga ik met veel plezier aan de slag. Schrijven is leuk!

Overigens schrijf ik voornamelijk voor reclamebureaus, al weten de laatste jaren ook steeds meer rechtstreekse klanten mij te vinden.

Reclame ver-talen
Een nieuwe activiteit is het adviseren van Nederlandse bedrijven die in Frankrijk reclame willen maken. Samen met mijn goede vriend Franck Boulay van
Publigo bedenk ik optimale adaptaties van Nederlandse concepten en voorkom ik dat puur Nederlandse denkbeelden het effect van een campagne in Frankrijk te niet doen.

Interesse? Test Krek!
Schakel me in via de ook al door mij ontwikkelde en volgeschreven site
No Cure No Pay tekstsite Copytaria of - als dat te veel gedoe is - stuur een mailtje naar gregor[apestaartje]krek.nl.

Test nu KREK.