Home

Wat?

Tarief

Werk

Lof

Test

Contact

Wie?

Publicité aux Pays-Bas

Franse reclame

English

Blog

Copywriting tarieven -
wat kost Krek Copy & concept?

Ik hanteer wel een vast uurtarief voor reclamecopy, maar zo'n bedrag betekent niet veel. Ik zou ook de helft kunnen vragen en dan heel traag gaan werken. Wat freelance copy uiteindelijk kost, hangt ook af van hoe ingewikkeld de opdracht is. En hoeveel creativiteit de klant verwacht.

Kijk, als een directrice van een grote onderneming mij vraagt namens haar een column van 400 woorden te schrijven in een vakblad, is dat duurder dan een folder van 400 woorden voor een school. Niet alleen omdat die school minder geld heeft, maar ook omdat de school er minder geld voor over heeft. Als ik het te duur maak, gaan ze naar een ander.

Ieder zijn vak
Een column kost ook meer inspanning. Andermans visie op een leuke, leesbare en geloofwaardige manier verwoorden in 400 woorden. Ga er maar aan staan. Vooral als die visie weinig inspirerend is en de column tóch fris en onderhoudend moet zijn. Bovendien, als die directrice zelf moet gaan zitten, is zij twee keer zo lang bezig. Mij hiervoor inschakelen is dus al gauw een voordelige optie. Ook al omdat ik écht een stuk beter schrijf dan die directrice, die weer heel andere (en veel belangrijker) dingen beter kan.

Weekendtarief
Goed, de prijs van mijn teksten hangt dus af van economische omstandigheden en de gewenste inzet. Verder telt ook de deadline mee. Een briefing die vrijdagmorgen geleverd wordt terwijl de tekst uiterlijk maandag 12.00 uur af moet zijn, verplicht mij in het weekend te werken. Nu heb ik daar niet zo'n bezwaar tegen, want ik vind schrijven leuk. Maar er mag wél wat tegenover staan. Al was het maar als excuus tegenover mijn gezin. "Papa moet dit weekend centjes verdienen. Maar wel heel véél centjes!"

Wil je nóg meer weten?
Ik begrijp dat je wilt weten waar je aan toe bent als je een freelance copywriter inschakelt. Je wilt een offerte of een inschatting van de kosten voor jouw concrete communicatieproject. Die kun je ook krijgen. Aan de hand van jouw briefing kan ik heel aardig inschatten hoeveel tijd het ongeveer gaat kosten. Daarmee weet je dus meteen waar je aan toe bent. Maar ook dat is welbeschouwd een schijnzekerheid. Want al weet je de prijs, je weet nog steeds niet of mijn product dat bedrag waard zal zijn. Toch?

Of... Pay What You Want
Sinds kort heb ik een heel nieuwe, alternatieve manier van 'afrekenen', waarbij jij als klant achteraf mag bepalen wat je voor mijn tekst wilt betalen. Dus je geeft mij een briefing, ik schrijf de tekst en jij bepaalt wat het eindproduct je waard is. Sla je er steil van achterover? Dan breng je je vreugde tot uitdrukking in een stevige beloning. Vind je het acceptabel maar niet sensationeel? Dan betaal je gewoon een bedrag dat je redelijk lijkt. Ik ben bij voorbaat akkoord met jouw beslissing. Even goede vrienden. En oh ja... vind je de tekst echt niks? Dan hoef je hem niet te kopen en eindigt daarmee onze samenwerking. Nog steeds even goeie vrienden, trouwens, want geen enkele leverancier kan 100% van zijn klanten 100% van de tijd tevreden houden. Soms klikt het gewoon niet.

Via Copytaria
Als je liefst gewoon traditioneel zaken doet, op basis van offerte vooraf, dan kun je gewoon
contact met me opnemen. Zie je wel iets in 'Waardebepaling achteraf', dan kun je me inhuren via mijn site Copytaria. Daar sta ik ingeschreven onder het pseudoniem 'Aardvarken'. Schrijf je in, zoek me op in de schrijverslijst, maak me favoriet en stuur je opdracht in. Het wijst zich vanzelf.

Goedkope tekstschrijver?

Er zijn heel veel mensen die denken dat ze best een tekst kunnen schrijven. En nu het economisch wat minder gaat, komen er ook steeds meer bij.

Ze hebben honderden rapporten geschreven, ze doen al jaren tot ieders tevredenheid de redactie van het clubblad of schrijven alle persberichten van hun werkgever. Ze werken voor weinig. Maar persoonlijk pik ik hun werk er zó uit.

Bedenk dat tekstschrijven méér is dan foutloze Nederlandse zinnen aaneenrijgen. Het is nog helemaal niet zo eenvoudig om een gevarieerde, authentieke, frisse tekst te bakken. Zo-eentje waarbij de lezer geen seconde het gevoel krijgt van: "Ja ja, dat verhaal ken ik inmiddels wel."

Teksten die ook na twee alinea's nog boeien, zijn zeldzaam. Ze worden bijna zonder uitzondering geschreven door professionals. Daarom kosten ze ook iets meer.

Wat kost KREK